یک داستاننویس: 10 سال دیگر شاید بچههای ایرانی دانشمندان کشورمان را نشناسند
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۴۶۱۶۲
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، حسین فتاحی به تازگی زندگینامه ابوعلی سینا را در قالب داستان و متناسب با فهم و درک نوجوانان در کتابی به نام «زندانی قلعه هفت حصار» که سال ۶ سال پیش منتشر شده بود، بازنویسی کرده است؛ زندگی دانشمندی که هم مملو از ماجراهای گوناگون است و هم مایه سرگرمی و آگاهیبخشی برای نوجوانان.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
با «حسین فتاحی» درباره این کتاب و لزوم بازنویسی زندگینامه دانشمندان برای بچهها حرف زده و این را پرسیدیم که آیا میتوان با مطالعه به بچهها مسیر داد و زندگیشان را تحت تاثیر قرار داد؟ او معتقد است اگر راه و شیوه زندگی این دانشمندان را جلوی بچههایمان نگذاریم مردم یک کشور، به آدمهایی بیریشه و بیهویت تبدیل میشوند. در نتیجه نوجوانان برای الگوبرداری رو به فرهنگ غرب میآورند. اگر واقعا دغدغه دین داریم، باید زندگی بزرگانی را که در عمل انسانهای بزرگی بودند، به بچهها نشان دهیم تا اینها الگو بچههای ما شوند.
در ادامه مشروح این مصاحبه را میخوانید:
* چرا زندگی ابن سینا را برای بازنویسی و ارائه به نوجوانها انتخاب کردید؟
یک طرح به عنوان مفاخر ملی ـ مذهبی از سمت آقای زند در حوزه هنری کلید زده شد. در این طرح از نویسندگان دعوت شد که زندگی مفاخر را به صورت داستانی بازنویسی کنند. من زندگی ابوعلی سینا را انتخاب کردم. زندگی او را خواندم و کتابهایی را که با نگاههای مختلفی به این شخصیت پرداخته بودند، مطالعه کردم و تصمیم گرفتم برای شناخت درست و دقیق نوجوانان از این دانشمند، زندگی او را بازنویسی کنم. چون در رابطه با زندگی ابوعلی سینا نگاههای متفاوتی وجود دارد. روایتها گاهی متناقض هستند. در بعضی کتب اغراق و در بعضی اجحاف شده است. سعی کردم یک روایت تاریخی و درست و در عین حال صحیحترین روایت از زندگی او را به صورت داستان بنویسم. زندگی ابوعلی سینا دائما دستخوش فراز و نشیب بوده است. به همین علت او زندگی معمولی نداشته است؛ چون دائما در حال فرار از دست پادشاهان آن زمان بوده است.
* ابن سینا که در قرن چهارم بوده یعنی تقریبا هزار سال پیش. به نظر شما زندگی او مناسب نوجوانان امروزی است؟
بله. قطعا. چون داستان زندگی انسان معروفی است. علاوه بر این، زندگینامه دانشمندی است که نه تنها به عنوان یک دانشمند بزرگ ایرانی، بلکه به عنوان یک دانشمند معروف در جهان، مطرح است. در حال حاضر کتابهای ابوعلی سینا هم در دانشگاههای پزشکی دنیا و هم در دانشگاههای سنتی ایران تدریس میشود. نظرات او هنوز هم مورد استفاده قرار میگیرد. علاوه بر آن مسائل سیاسی آن زمان را به تصویر کشیده است. همچنین زندگی درباریان و خویشاوندان آنها که غرق در فساد مالی بودند را نشان میدهد.
در قرن چهارم کشور به وسیله چند پادشاه اداره میشد و مردم تحت نفوذ پادشاهان آن زمان بودند. حتی مرگ او به صورت دسیسه اتفاق میافتد و زندگی پر از ماجرایی داشته است. با چاپ بیشتر این کتاب میتوانیم زندگی درست و دقیق ابوعلی سینا را به مردم معرفی کنیم.
«زندانی قلعه هفت حصار» زندگی پرجاذبه و پرتلاطم و در عین حال تلاش یک فیلسوف را نشان میدهد. ابوعلی سینا، حین فرار نیز لحظهای از دانش آموختن و آموزش دادن دست برنمیدارد. او دائما در حال مداوای بیماران است. زمانی که زندانی میشود، در داخل زندان بزرگترین اثر خود را مینویسد. این کتاب میتواند حتی برای جوانان و بزرگسالان هم جذاب باشد و حداقل سالی یک بار به چاپ مجدد برسد.
* آیا این کتابها میتواند روی نحوه زندگی نوجوانان امروزی تاثیر بگذارد؟
صد درصد. یکی از مشکلاتی که در حال حاضر و در زندگی نوجوان امروز است، راحتطلبی و سادهطلبی است. نه تنها نوجوان امروز بلکه خیلی از ما با کوچکترین مشکلی عقب میکشیم و از سختی فرار میکنیم. در صورتی که زندگی ابوعلی سینا درست برعکس این موضوع است. زندگی او پر است از تلاش، سختکوشی و اینکه در بدترین شرایط هم از اهداف خود دور نمیشود. تمام این نکات درسهای بشری است. پیامبران هم در طول رسالت خود به دنبال بیان همین مطالب بودهاند.
این مطالب نه تنها در نوجوانان بلکه در کلیه سنین تاثیرگذار است. به خصوص برای کسانی که به دنبال دانشاندوزی هستند و یا حتی کسانی که میخواهند در حوزه طبابت مشغول به کار شوند. این کتاب روش درست مشهور شدن را به انسانها آموزش میدهد. ممکن است فردی از راه دزدی و یا زیر پا گذاشتن حق دیگران به این شهرت رسیده باشد. ولی ابوعلی سینا از راه درست مشهور میشود. حتی لحظهای از شاخصهای شخصیت انسانی و یا اصول اخلاقی که اسلام بدان پافشاری کرده است دست نمیکشد. او هرگز از آداب و رسوم ایرانی و اسلامی دور نشده است. در سختترین شرایط قدم کجی برنداشته است. همیشه در کنار مردم بود و به آنها کمک کرد. همواره سعی به افزایش علم خود در جهت آسایش مردم را داشته است. تمام این خصوصیات یک سرمشق برای مردم است. پیامبران و امامان سرمشق معنوی انسانها هستند. اما ابوعلی سینا به عنوان یک سرمشق انسانی است که اگر کسی بخواهد مشهور شود به چه صورت و از چه طریقی به راه درست رسیده بدون اینکه حق کسی ضایع شود. نه از طریق دروغ، حقه و مدرک جعلی.
او نه تنها در علم پزشکی بلکه در علم نجوم، فلسفه و ... به عنوان سرآمد دانشمندان زمان خود بود و بعد از گذشت هزار سال هنوز مطالب او در دانشگاهها تدریس میشود.
* با این حساب، نوجوانان امروز کشور ما اطلاعات لازم از دانشمندان قرون گذشته ندارند.
بله ندارند. زمانی که ابوعلی سینا زندگی میکرد دانشمندان بزرگ دیگری مانند ابوریحان بیرونی، فردوسی و ... زندگی میکردند و او در کنار انسانهای خیلی بزرگی بوده و کسب علم کرده است. قرن چهارم زمانی نبوده که بگوییم هیچ شخص فرهیختهای نبوده؛ بنابراین در آن زمان مشهور شده است. بلکه او در میان این همه انسان فرهیخته بوده و توانسته به این درجه از شهرت دست پیدا کند.
انسانهای بسیار قدر در هر زمینهای حضور داشتند، اما او در تمام علوم مثل ریاضیات، نجوم، فلسفه، سیاست، دین و ... سرآمد بقیه بود. اما متاسفانه نه تنها نوجوانان بلکه بزرگسالان نیز از زندگی ابوعلی سینا بیاطلاع هستند. افسوس که ما نسبت به بزرگان و دانشمندان کشورمان خیلی بیمهری میکنیم. زمانی که زنده هستند، قدر آنها را نمیدانیم و زمانی که از دنیا میروند، تازه یاد آنها میافتیم که دیگر دیر شده است. مثل مولوی که از شاعران ایران بوده است، اما در حال حاضر به اسم کشور ترکیه ثبت شده است. حتی از معماریهای ما نیز تصاحب میشود و ما فقط نظارهگر هستیم. اما اینها وظیفه ما نیست، بلکه وظیفه دولتمردان یک کشور است که امکانات لازم را در اختیار دارند. اگر با این روال پیش برویم، دانشمندان ما در گمنامی زندگی میکنند تا زمانی که یکی یکی فراموش شوند.
* با این اوصاف به نظر شما هنوز هم میتوان با کتاب خواندن به بچهها مسیر داد و زندگیشان را تحت تاثیر قرار داد؟
مولوی و ابوعلی سینا از یک جنس هستند. مولوی در ادبیات و ابوعلی سینا در فلسفه و طب افراد شاخصی هستند. اینها ریشههای فرهنگی ملت ما و انسان هستند. اگر اینها را سرمشق خود قرار ندهیم و به آنها توجه نکنیم یک کشور بیهویت خواهیم داشت. اگر راه، شیوه زندگی و سبک زندگی اینها را جلوی بچههایمان نگذاریم مردم یک کشور، به آدمهایی بیریشه و بیهویت ـ که در زندگی امروزی هم نمونه آنها را میبینیم ـ تبدیل میشوند. در نتیجه نوجوانان برای الگوبرداری رو به فرهنگ غرب میکنند. به عنوان مثال کارتون باربی ساخته شده و الگوی بچههای ما میشود. اگر مسئولین به فکر تربیت بچهها آن هم تربیت دینی باشند با باربی و ساسی مانکن و ... نمیتوان انسانهای دینداری پرورش داد. اگر واقعا دغدغه دین داریم، باید زندگی بزرگان و کسانی را که در عمل انسانهای بزرگی بودند به بچهها نشان دهیم. اینها الگو بچههای ما میشوند. وگرنه ۲۰ سال میگذرد و میبینیم که کار از کار گذشته و .... میترسم ۱۰ سال آینده، مردم آنقدر با این افراد بیگانه شوند که وقتی صحبت از یک فرد دانشمند مشهوری مانند ابوعلی سینا به میان آید، مردم بگویند او چه کسی است؟ آیا چنین شخصی وجود داشته است؟
بر اساس این گزارش، «مفاخر ملی ـ مذهبی» عنوان یک مجموعه چند جلدی از زندگینامه شاعران، دانشمندان، فلاسفه و ... ایرانی است که، قرنها پیش در این کشور زندگی میکردهاند. در این مجموعه بچهها قصههایی کاملا ایرانی را میخوانند؛ قصههایی که هر کدام قسمتی از هویت و ریشه کشور هستند. این بخش از کتابها در سوره مهر توسط نویسندهها بازنویسی میشود تا بچهها هم سهم خود را از این گنجینه داشته باشند. یکی از کتابهای این مجموعه «زندانی قلعه هفت حصار» نام دارد که شامل زندگینامه ابوعلی سیناست و حسین فتاحی آن را نوشته است.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: حسین فتاحی نویسنده ابن سینا زندگینامه مشاهیر انتشارات سوره مهر مفاخر ملی زندگی ابوعلی سینا بچه ها زندگی او عنوان یک انسان ها آن زمان یک کشور کتاب ها نه تنها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۴۶۱۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۸ انیمیشن کلاسیک که باید حتما ببینید | از والت دیزنی تا میازاکی
همشهری آنلاین: انیمیشن چنان حیطه گسترده و متنوعی شده که بعید است سازندگان، منتقدان و طرفدارانش سر تعریف یکسان و واحدی از اینکه انیمیشن چیست به توافق برسند. این عدم توافق، با توجه به پیشرفتهای تکنولوژیک در فرآیند فیلمسازی طی دو دهه اخیر، خیلی هم تعجببرانگیز نیست. برای مثال، به سادگی نمیشود گفت «آواتار» جیمز کامرون انیمیشن است یا لایو اکشن. خود کامرون که معتقد است فیلمش انیمیشن نیست و همه جزئیات فیلم را بازیگران ساختهاند، ولی میشود با نظرش موافق نبود. بسته به اینکه در تحلیل و تفسیر سینمای دیجیتال به کدام فلسفه و رویکرد متوسل میشوید، تعیین انیمیشن بودن یا نبودن فیلمها هم متفاوت خواهد شد. با این حال هنوز هم به سادگی میشود یک انیمیشن متعارف را از همان نخستین نماهایش شناخت و تصمیم گرفت که به تماشایش میارزد یا نه. انیمیشن جذاب، مخصوصا در دو دهه اخیر، با داستانی گرم و گیرا و شخصیتهایی زنده روی نگاه ما به زندگی و آدمها و رفتار خودمان اثر میگذارد. انگار رنگها و اشکال و حتی چهرههای انسانی گرافیکی با معصومیتشان همدلی ما را راحتتر از فیلمهای لایو اکشن تسهیل میکنند. چقدر طول کشید که از پیرمرد شجاع و وفادار و بامزه «آپ/ بالا» خوشتان بیاید و با او همدلی کنید؟ نوازنده شکستخورده انیمیشن «روح» که در زندگی نتوانسته دنبال رؤیای نوازندگیاش برود و تازه پس از مرگ در عالم ارواح شجاعت لازم را برای تغییر زندگیاش به دست میآورد، چقدر شما را به خطر کردن و پی رؤیاهایتان رفتن ترغیب کرده؟ همین اواخر، انیمیشن معمولی «لئو» چقدر دیده شد و پیام ساده و عملیاش که ماهی را هروقت از آب بگیری تازه است، به دلها نشست. ۸ انیمیشنی که در اینجا معرفی کردهایم، همگی کلاسیکاند، بعضی تجاری و متعارف و بعضی غیرتجاری و نامتعارف که همهشان ارزش تماشا دارند.
بامبی (۱۹۴۵)کارگردان: دیوید هَند
محصول: امریکا
بچه گوزنی که مادرش را از دست داده باید به تنهایی در جنگل زندگی کند. این داستان دقیقا مناسب سال ۱۹۴۵ بود که جنگ جهانی دوم تمام شد. میلیونها کودک در سراسر قاره سبز و سایر نقاط دنیا باید راه و رسم زندگی را بدون اینکه راهنما و بزرگتری داشته باشند میآموختند و میتوانستند گلیمشان را از آب بیرون بکشند. جنگلی که بامبی در آن پا میگیرد و تجربه به دست میآورد، استعارهای از جوامع جنگزده است که خطر در هر گوشه و کنارش کمین کرده و بچه گوزن معصوم و زیبایی مثل بامبی برای آموختن راه و رسم زندگی در این محیط نیازمند دوستانی زرنگ مثل تامپر خرگوشه است.
سیندرلا (۱۹۵۰)کارگردان: کلاید جرونیمی، همیلتون لاسک و ویلفرد جکسون
محصول: امریکا
این داستان اسطورهای همانقدر که به دختران جوان میقبولاند فقط کافی است صبور و خوشقلب باشند تا بخت در خانهشان را بزند و به خوشبختی برسند، به زعم فمینیستها، مروج اعتقادات ناروایی است که باور دختران جوان را به تواناییهای خودشان تضعیف میکند. با این همه، در این انیمیشن والت دیزنی، سیندرلا مظهر همه خوبیهایی است که یک دختر جوان آرزویشان را در سر میپروراند. نامادری بدجنس سیندرلا هم تجسمی از همه نیروهایی شر و شومی است که نمیخواهد زیبایی و دانایی و کاردانی سیندرلا را باور کند و فقط به حمایت از دختران نالایق خودش میاندیشد که استعدادشان در کرنش کردن است.
سیاره شگفتانگیز (۱۹۷۳)کارگردان: رنه لالوکس
محصول: فرانسه
انیمیشنی سوررئال که دیدنش تجربهای منحصربهفرد است و البته اگر اهل تجربه چیزهای نامتعارف نباشید، شاید چندان به مذاقتان خوش نیاید. جز رنه لالوکس، دیگر آدم مهم و موثر «سیاره شگفتانگیز» هنرمند کارتونیست رولان توپور بود که در نوشتن فیلمنامه و طراحی تولید این انیمیشن هم نقش داشت. «سیاره شگفتانگیز» داستان دو نژاد Oms و Draags است که در سیاره Ygam زندگی میکنند. Oms ها از نظر جثه اندازه انسان و تحت ظلم و ستم Draags های غولپیکر و آبیرنگ هستند که با مداخله یک دختر Draags تغییری در این وضع رخ میدهد. تصاویر این انیمیشن جادویی به نقاشیهای سورئالیستی شباهت دارد.
آکیرا (۱۹۸۸)کارگردان: کاتسوهیرو اوتومو
محصول: ژاپن
سی سال پس از جنگ جهانی سوم، توکیو به شهری بسیار بزرگ و صنعتی تبدیل شده که گروههای خلافکار شب و روز در آن با هم میجنگند. علت وقوع جنگ جهانی سوم کودکی به نام آکیرا بوده که تواناییهای خاصی داشته. یکی از اعضای ضعیف گروههای خلافکار که صاحب قدرتی عجیب شده، آکیرا را پیدا میکند، ولی آکیرا چیزی نیست که او فکرش را میکرده. اتوموتو گفته منبع الهامش دهه ۱۹۷۰ توکیو بوده که تظاهرات دانشجویی، موتورسواران، جنبشهای سیاسی، گنگستران و جوانان بیخانمان در آن وجود داشتند. کیفیت بالای گرافیکی این انیمیشن یکی از دلایل موفقیت آن بود.
شیرشاه (۱۹۹۴)کارگردان: راجر آلرس و راب مینکاف
محصول: امریکا
شیرشاه مرده؛ زندهباد شیرشاه. تقریبا میتوان «شیرشاه» را خلاصه کرد به مرگ شیر پدر و بر جای نشستن شیر پسر. ولی همهچیز به همین سادگی هم نیست. شیر پسر تا به شیرشاه بدل شود باید سفر دورودرازی را از سر بگذراند. این انیمیشن که چهبسا ادای دین کمپانی دیزنی به دیوید لین حماسهساز بزرگ سینما باشد، چشماندازهایی باشکوه و حیواناتی با جاهطلبی ریاست بر سایرین را در داستانی درگیرکننده به تصویر میکشد. این داستانِ گذر از کودکی به بزرگسالی شیربچهای است که میخواهد پنجه جای پنجه پدرش بگذارد.
داستان اسباببازی (۱۹۹۵)کارگردان: جان لستر
محصول: امریکا
وقتی نخستین قسمت «داستان اسباببازی» در سال ۱۹۹۵ اکران شد، رسانهها آن را بهعنوان نخستین انیمیشن تمامکامپیوتری تاریخ معرفی میکردند که بدون دخالت دستان پرمهارت استادان انیماتور قدیمی تولید شده است. در آن دوران هنوز خبری از فناوریهای پیشرفته امروزی نبود و انیمیشنهای دوبُعدی، مثل «دیو و دلبر» (۱۹۹۱)، «علاءالدین» (۱۹۹۲) و «شیرشاه» (۱۹۹۴) با داستانهای جذاب و شخصیتهای دوستداشتنیشان، به فانتزیهایی جان میدادند که هم هوش از سر کودکان میبرد و هم بزرگسالان را به تحسین وامیداشت. اما داستان اسباببازی انقلابی در صنعت انیمیشن بهوجود آورد که یکی از مهمترین دستاوردهایش گسترش مرزهای خیالپردازی بود.
آبی تمامعیار (۱۹۹۷)کارگردان: ساتوشی کن
محصول: ژاپن
بگذارید اهمیت این انیمه جذاب را با این ماجرا شرح دهیم: دارن آرونوفسکی، کارگردان مشهور امریکایی، بابت بازسازی نعل به نعل صحنه وان حمام این انیمیشن در فیلم «مرثیهای بر یک رؤیا» ۵۹ هزار دلار به ساتوشی کن پرداخت کرد. بعدها دوباره آرونوفسکی در فیلم «قوی سیاه» تکههایی از این انیمیشن را بازآفرینی کرد. همین که کارگردانی خلاق مثل آرونوفسکی این چنین تحت تاثیر این انیمیشن است، نشان میدهد با چه اثری مواجهایم. رازآمیز، مهیج، پرتعلیق و در مرز خیال و واقعیت؛ دختر جوانی از دنیای خوانندگی وارد دنیای بازیگری میشود، اما یکی از هوادارانش از این تصمیم او راضی نیست.
شهر اشباح (۲۰۰۱)کارگردان: هایائو میازاکی
محصول: ژاپن
بیشک هایائو میازاکی بزرگترین کارگردان انیمیشن ژاپن در تاریخ سینماست و نامش همردیف کسانی چون والت دیزنی و جان لَسِتر قرار دارد. روی هر کدام از انیمههای میازاکی که دست بگذارید جایی در فهرست بهترین انیمیشنهای تاریخ سینما دارد. از کیفیت بصری غنی و خیالانگیز آثارش بگیرید تا سبک روایی و موسیقی و هر عاملی که میتواند به جذابیت یک انیمیشن کمک کند، در کارهای او به حد اعلا رسیده است. «شهر اشباح» مشهورترین اثر میازاکی درباره دختری ۱۰ ساله است که تلاش دارد پدر و مادرش را که به خوک تبدیل شدهاند نجات دهد. اگر این قصه یکخطی برایتان عجیب است، خود انیمیشن هوش از سرتان میبرد.
کد خبر 847477 منبع: همشهری آنلاین برچسبها کارتون مجله انیمیشن پویا نمایی - انیمیشن