زندگی ابوعلی سینا نمایشنامه می شود/پرده ای از زندگی یک حکیم ایرانی
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۵۴۲۹۴
زندگی حکیم ابوعلی سینا با پرداختی تازه با نام موقت «نبض» نوشته نسرین خنجری به سفارش امور سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نمایشنامه میشود.
به گزارش خبرگزاری فارس، نسرین خنجری درباره نمایشنامه تازهاش گفت: دی ماه سال گذشته نگارش نمایشنامهای ویژه کودکان با محوریت موضوعهای ایرانی، آداب و رسوم، داستانها و افسانههای ایرانی یا یکی از مشاهیر یا قهرمانان ایرانی به بنده سفارش داده شد که به نظرم کار بسیار مفیدی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی درباره داستان این نمایش میگوید؛ برای انتخاب موضوع دو گزینه در ذهنم داشتم. اولی ایده نمایشنامهای در باره یک افسانه قدیمی خطه لرستان بود و دومی گزینه پرداختن به زندگی حکیم ابنسینا بود که پیشنهاد این موضوع را مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون عنوان کردند که جرقه خوبی بود.
خنجری در ادامه افزود: شاید همه ما بارها نام حکیم بوعلی را شنیدهایم اما کمتر فرصتی برای مطالعه زندگی و آثار او داشتهایم. من در سفری به همدان، بازدیدی از آرامگاه ابنسینا داشتم و مدتی قبل از آنهم در پژوهشی درباره تأثیر هنر به ویژه هنر موسیقی در درمان بیماری، به نام بوعلی سینا و نظرهایش در این رابطه برخوردم و حالا نگارش این نمایشنامه فرصتی برای مطالعه بیشتر درباره زندگی و آثار و افکار این حکیم بزرگ فراهم کرده است.
نویسنده نمایشنامه «مهمان جامانده» پرداختن به زندگی بزرگان، قهرمانان، پهلوانان و افراد تأثیرگذار، برای کودکان و نوجوانان را یک ضرورت عنوان کرد و آن را در هویتبخشی و آشنایی هر چه بیشتر کودکان با نامداران ایرانی مؤثر دانست.
وی از سفارش متن از سوی کانون پرورش فکری به عنوان سازمانی تأثیرگذار در حرکتهای فرهنگی قدردانی کرد و گفت: سفارش محتوا به هنرمندان تئاتر بهویژه نمایشنامهنویسان یک نوع امنیت شغلی و روانی به ارمغان میآورد که این حرکت ضمن آنکه برای ما این اطمینان را حاصل میکند که متن نوشتهشده بهزودی به مرحله تولید و اجرا بر صحنه میرسد، همچنین باعث بالا رفتن تمرکز در نگارش و ایجاد شور و شوق در نوشتن متونی باکیفیت بهتر میشود.
وی در ادامه ضمن اظهار امیدواری از پایان یافتن بیماری کرونا در کشور گفت؛ هنرمندان تئاتر این روزها با تعطیلی سالنها شرایط بدی را پشت سر میگذارند که شاید این موقعیت زمان مناسبی برای اقدامهای صنفی جدیتر از دولت باشد. اما میتوان فرصت را غنیمت دانست و روی پایههای تولید آثار، از جمله نگارش متون باکیفیت و پرمحتواتر و طراحیهای هوشمندانهتر و هنرمندانهتر در تولید آثار نمایشی وقت کافی گذاشت، تا زمانی که از این وضعیت بیرون آمدیم، دست پر به تماشاگرانمان خوشآمد بگوییم.
خنجری از تلاش کانون برای استفاده از فضای مجازی و حفظ و ارتباط با مخاطبان تئاتر قدردانی و خاطرنشان کرد: در کوتاهمدت میتوان از عرضه آثار نمایشی بهصورت مجازی بهره برد ولی همچنان آرزو میکنم این وضعیت بهزودی به پایان برسد و دوباره از نزدیک و رودررو با بچهها در سالنهای نمایش دیدار داشته باشیم.
*مجید رجبی معمار درگذشت نجف دریابندری را تسلیت گفت
مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران درگذشت نجف دریابندری نویسنده و مترجم برجسته را تسلیت گفت. در متن این پیام آمده است
نجف دریابندری در حالی رخ در نقاب خاک کشید، که در دوران حیات خود زبان و ادبیات فارسی را جان تازهای بخشید. دریابندری فارسی را خوب و روان و شیرین مینوشت و در ترجمه، دقت، صبر و تامل -که برای نسل امروز مثالزدنی است- به کار میبرد. بیدلیل نیست، آثاری که او به فارسی برگرداند، امروز از زمره بهترین آثاری است که از نیم قرن گذشته به فارسی درآمده است. «پیرمرد و دریا» تنها یک نمونه از کوشش نجف دریابندری است که به خوبی نشان میدهد، مترجم هم به ظرافتهای زبان مبدا آشنایی کامل دارد و هم در زبان مقصد دستی توانا، که این چنین، این اثر را، به یک اثر ماندگار در میان ما تبدیل کرده است. در کنار متون ادبی، دستی هم در ترجمه متون فلسفی داشت.
نجف دریابندری در دوران حیات خود هیچگاه به دانشگاه نرفت، ولی دانش و درسهایی که در جریان تجربه زیسته و اندیشیده خود بهدست آورد، او را به یک اندیشه ورز و معلم درخشان تبدیل کرد که همچنان برای ما و حتی نسلهای آینده آموزنده است.دریابندری از دنیا رفت ولی در انبوه آثارش در میان ما زنده مانده است و خواهد ماند.
درگذشت این انسان شریف را به خانواده محترم دریابندری و دوستداران او تسلیت عرض مینمایم و از پروردگار متعال، غفران و رحمت الهی را برای آن عزیز از دست رفته خواستارم.
*تئاترهای «اتاق ورونیکا»، «شینیون» و «احساس آبی مرگ» را آنلاین ببینید
فیلم تئاتر «اتاق ورونیکا» نویسنده: ایرا لوین و طراح و کارگردان: رضا ثروتی با بازیگران ایمان افشاریان، مرتضی اسماعیل کاشی، ستاره پسیانی (میمهان از گروه تیاتر بازی)، بهناز جعفری اجرا می شود.
فیلم تئاتر «شینیون» به مدت محدود در سایت تیوال، نویسنده: سیاوش حیدری، طراح و کارگردان: حسین پوریانی فر و بازیگران به ترتیب الفبا: حمیدرضا جمشیدی، امیر کریم زاده، محسن مظاهری، ابراهیم نائیج است.
فیلم تئاتر «احساس آبی مرگ» نویسنده: سجاد افشاریان، کارگردان امین میری و حمید نجفی راد و بازی (به ترتیب حروف الفبا) ساناز پوردشتی، سجاد تابش، رویا حسینی، بهنام خرم نیک، امید سلیمی، نیلوفر سلیمان تاش، آنالی شکوری، زهرا صادقی، الهام عبدالهی، ابراهیم عزیزی، آرش فضلعلی، گلبو فیوضی، مینا کریمی جبلی، سَمی مسلمی، نسرین نکیسا، مریم نقیبی ازتیوال پخش می شود.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: تئاتر خنجری فیلم تئاتر مجید رجبی معمار دریابندری نجف دریابندری نمایش نامه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۵۴۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شبکه نمایش خانگی مروج چه اندیشهای است؟!
بحث از هزینه تولید و نمایش این آثار یک بُعد قضیه است و سوی دیگر ماجرا که اتفاقاً اهمیت بیشتری هم دارد، ناظر به پیامی است که این قبیل آثار به مخاطبان خود میفرستند و این که در ورای تولید و عرضه چنین محصولاتی چه فکر و اندیشهای قرار است ترویج پیدا کند.
سید محمدمهدی موسوی در حوزه نوشت: چندی پیش خبری در رسانهها انتشار یافت مبنی بر این که برای تولید هر قسمت سریال شبکه نمایش خانگی به طور متوسط ۳ تا ۵ میلیارد تومان هزینه میشود و طبعاً بخش قابل توجهی از این هزینه سرسام آور صرف پرداخت به بازیگران یا به تعبیر درستتر سلبریتیها میشود.
به عنوان مثال چنانچه یک سریال شبکه نمایش خانگی ۱۵ قسمت داشته باشد به طور میانگین ۶۰ میلیارد تومان صرف ساخت آن میشود.
بحث از هزینه تولید و نمایش این آثار یک بُعد قضیه است و سوی دیگر ماجرا که اتفاقاً اهمیت بیشتری هم دارد، ناظر به پیامی است که این قبیل آثار به مخاطبان خود میفرستند و این که در ورای تولید و عرضه چنین محصولاتی چه فکر و اندیشهای قرار است ترویج پیدا کند.
با نگاهی اجمالی به آثار شبکه نمایش خانگی از آغاز این جریان در سال ۸۹ با تولید و پخش سریال «قلب یخی» تا به امروز که سریال هایی، چون «افعی تهران»، «جنگل آسفالت» و ... مورد توجه مخاطبان پلتفرمهای داخلی است، میتوان به اختصار به نکاتی اشاره کرد که با مقوله سبک زندگی و نوع نگرش به این مساله ارتباط نزدیکی دارد و از همین رهگذر میتوان تا حدی به این پرسش پاسخ داد که آثار شبکه نمایش خانگی مروج چه فکر و اندیشهای هستند؟!
۱-هر چند برخی سریالها در سالهای اخیر مروج زندگیهای تجملاتی یا به اصطلاح لاکچری بوده اند، اما در عین حال، شمار دیگری از آثار با پرداختن اغراق آمیز و بعضاً مغرضانه به مقوله فقر و مشکلات اجتماعی، ترسیم گر زندگی فلاکت بار بوده اند که البته در باره کنایهها و تعریضات غیرمنصفانهای هم به شرایط زیست پس از انقلاب داشته اند که در جای خود نیاز به بحث تفصیلی و عمیق خاص خود دارد.
۲- هنجار زدایی از روابط افراد در کانون خانواده و حتی بین زوجین از دیگر آثار نامطلوب بسیاری از سریالهای شبکه نمایش خانگی است، کما این که بسیاری از جامعه شناسان متدین نسبت به ترویج روابط آزاد و خارج از چارچوب ازدواج در این سریال هشدار داده و میدهند.
واقعیت تلخی که وجود دارد این است که چارچوب خانواده و قوام آن در این سریالها حداقلی است چه آن که بیشتر تصویرگر زندگی افرادی است که بدون هیچ نسبتی حتی با هم در یک خانه زندگی میکنند.
۳-استفاده از کلمات مذموم، رکیک و دشنامهای متعدد از ویژگیهای غیرقابل انکار برخی از همین سریال هاست که طبعاً تداوم این وضع اثر نامطلوبی بر فرهنگ عمومی جامعه هم میگذارد.
۴-به هر حال این واقعیت تلخ غیرقابل انکار است که شبکه نمایش خانگی مرهون نگاه تجاری به حوزه فرهنگ است؛ نگاه و رویکری که به اجمال میتوان به برخی آثار آن همچون جلوه گری سبک زندگیهای لاکچری و ایجاد سرخوردگی در جوانان، تغلیظ نگاه جنسیتی منبعث از فرهنگ غرب به زنان و دختران و البته ضدیت با فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی در پرتوی نشر اندیشه غربی اشاره کرد.